Sökresultat för Fredrik Lindstrand...
Rensa filter?
Hur ser vi på barns lärande? Vad säger deras nyfikenhet oss? Och hur bekräftar vi den kunskap de själva kommit fram till? Hur kan vi tolka barns uttryck så att de hjälper oss förstå hur vi ska vägleda dem i deras spontana sökande efter kunskap?
De konkreta exemplen i Design för lärande i förskolan är inriktade på språk…
Bokens huvudförfattare: Eva Insulander, fil. dr och docent i didaktik samt lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Fredrik Lindstrand, fil. dr i didaktik och professor i medieteori med inriktning mot bildpedagogik vid Institutionen för Bild- och Slöjdpedagogik, Konstfack. Staffan…
I Didaktik i omvandlingens tid ger författarna en bred syn på didaktik och på hur miljöer och resurser utformas för att understödja lärande. Boken tar avstamp i en tid då kommunikation blir alltmer utvecklad genom ny teknologi. Hur lärare använder teknologin får då avgörande betydelse för undervisningen. Författarna…
Kategorier: Konst
UR FÖRORDET:
Eftersom SKISS rört sig i ett sammanflätat gränsland mellan konst, konstnärer, arbetsliv, organisationsstrukturer, demokrati och arbetsplatsrelaterad hälsa finns en rad svåra frågeställningar att pröva. Hur kan arbetslivet utvecklas genom konstnärer på plats i arbetslivet? Och hur ska en sådan konstnärlig…
I förskolan möter barn oändliga möjligheter att lära. I lek och andra aktiviteter utforskar, undersöker och experimenterar de för att komma underfund med olika aspekter av världen och tillvaron. Detta arbete är ständigt pågående och påverkas av förutsättningar som ges. För att kunna möta och erkänna barnen i denna…